Introductie
Een gezamenlijke visie, die richting geeft aan het handelen, is heel belangrijk voor het werken aan inclusiever onderwijs en vormt de basis voor draagvlak bij alle betrokkenen.
In deze rubriek vind je gereedschappen rond thema's als: inspiratie opdoen, gezamenlijk aan een visie werken, een onderwijsconcept ontwikkelen en draagvlak zoeken bij alle betrokken doelgroepen.
Itemnummer: 23001
Polyfonie in de klas: een praktijkboek voor inclusie
Annet De Vroey en Kathleen Mortier
Acco - Leuven (2002)
thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
---|---|---|---|
|
|
po/vo |
Itemnummer: 23002
Vol potentieel
Krachtig lesgeven in diversiteit
Wendelien Vantieghem en Inge van de Putte
Acco - Leuven (2019)
thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
---|---|---|---|
|
|
www.potentialtoteach.be | po/vo/mbo |
Itemnummer: 23005
Samen inclusief onderwijs realiseren
Een handboek voor professionals binnen en buiten het onderwijs
Anke de Boer, Elke Struyf, Sara Nijs, Simone Doolaard
Acco - Leuven (2022)
thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
---|---|---|---|
|
|
po/vo |
Itemnummer: 23006
Samen werken voor inclusiever onderwijs
Handreiking ontwikkelagenda inclusiever onderwijs voor gemeenten en samenwerkingsverbanden PO en VO
Marij Bosdriesz en Dolf van Veen
Nederlands Centrum Onderwijs & Jeugdzorg - Amsterdam (2023)
thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
---|---|---|---|
|
|
Download de publicatie www.ncoj.nl | po/vo/mbo |
Itemnummer: 23016
Toolbox voor inclusief bewegingsonderwijs in het PO
Hans van Ekdom
KVLO - Zeist (2022)
thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
---|---|---|---|
|
|
Download het artikel (PDF) www.naarinclusieveronderwijs.nl Disentangling Inclusion in Primary Physical Education: www.dippe.lu |
po |
Itemnummer: 23017
Stappenplan voor inclusiever onderwijs
Jose Smits, Astrid Greven en Heleen Hartholt
website Defence for Children (2018)
thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
---|---|---|---|
|
|
www.defenceforchildren.nl | po/vo |
Itemnummer: 23018
Universal Design for Learning (UDL) Guidelines: Full-Text Representation Version 2.0
David H. Rose and Jenna Gravel
CAST - Wakefield MA (2011)
thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
---|---|---|---|
|
|
Download het artikel (PDF) www.naarinclusieveronderwijs.nl |
po/vo/mbo |
Itemnummer: 23019
The UDL Guidelines
website CAST
thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
---|---|---|---|
|
|
udlguidelines.cast.org | po/vo/mbo |
Itemnummer: 23024
European Toolkit for Schools
Promoting inclusive education and tackling early school leaving
website School Education Gateway
thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
---|---|---|---|
|
|
www.schooleducationgateway.eu | po/vo/mbo |
Itemnummer: 23025
Werken aan inclusiever basisonderwijs
Verkennend onderzoek onder scholen voor basisonderwijs in Nederland.
Dolf van Veen en Paolo van der Steenhoven
Nederlands Centrum Onderwijs & Jeugdzorg - Amsterdam (2021)
thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
---|---|---|---|
|
|
Download factsheet en rapport www.naarinclusieveronderwijs.nl | po |
Itemnummer: 23026
Werken aan inclusiever voortgezet onderwijs
Verkennend onderzoek onder scholen voor voortgezet onderwijs in Nederland.
Dolf van Veen en Paolo van der Steenhoven
Nederlands Centrum Onderwijs & Jeugdzorg - Amsterdam (2021)
thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
---|---|---|---|
|
|
Download factsheet en rapport www.naarinclusieveronderwijs.nl | vo |
Itemnummer: 23030
The Index for Inclusion: developing learning and participation in schools
Tony Booth & Mel Ainscow
Centre for Studies on Inclusive Education - Bristol (2011)
thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
---|---|---|---|
|
|
Download de publicatie (versie 2002, Engelstalig, PDF): www.naarinclusieveronderwijs.nl Korte samenvatting (Engelstalig): www.csie.org.uk |
po/vo |
Itemnummer: 23033
National Framework for Inclusion - 3rd edition
Scottish Universities Inclusion Group
Scottish Universities Inclusion Group - (2022)
thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
---|---|---|---|
|
|
Download de publicatie (PDF) www.naarinclusieveronderwijs.nl Meer informatie www.gtcs.org.uk |
po/vo |
In deze gereedschapskist vallen onder kopjes van doelgroepen de volgende functies/groepen:
- leraren: leerkrachten - docenten - klassen-/onderwijsassistenten - mentoren
- ib’ers en zorgcoördinatoren
- schoolleiders: schoolleiders - afdelingsleiders
- ondersteuners: consulenten samenwerkingsverband, (v)so, jeugdhulp, andere externen
- opleiders (van eerste en tweedegraads lerarenopleidingen)
- beleid en bestuur: bestuurders en beleidsmedewerkers van samenwerkingsverbanden, gemeenten en schoolbesturen
- ouders en leerlingen