Introductie
Lesgeven aan een inclusievere groep vraagt van leraren dat zij goed kunnen uitgaan van die (grotere) verschillen tussen leerlingen; wat heeft ieder van die leerlingen nodig om goed tot leren te komen? Er zijn verschillende manieren om daarin als leraar te leren en deskundiger te worden. Ook in de opleidingen tot leraar is het zaak dat studenten hierop worden voorbereid.
In deze rubriek vind je gereedschappen rond thema’s als: voortgezette professionalisering, lerende netwerken, lesson studies en opleiden in de school/samen opleiden.
Itemnummer: 23002
Vol potentieel
Krachtig lesgeven in diversiteit
Wendelien Vantieghem en Inge van de Putte
Acco - Leuven (2019)
thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
---|---|---|---|
|
|
www.potentialtoteach.be | po/vo/mbo |
Itemnummer: 23003
Uitgaan van Diversiteit Co-Teaching
Op weg naar volledige team-teaching
Baukje Janse e.a.
Framework Educatieve Dienstverlening - Alphen aan den Rijn (2019)
thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
---|---|---|---|
|
|
po/vo |
Itemnummer: 23004
Van leerkracht naar tweekracht
De kracht van co-teaching
Ludo Heylen, e.a.
Cego-practicum - Averbode (2017)
thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
---|---|---|---|
|
|
po/vo |
Itemnummer: 23005
Samen inclusief onderwijs realiseren
Een handboek voor professionals binnen en buiten het onderwijs
Anke de Boer, Elke Struyf, Sara Nijs, Simone Doolaard
Acco - Leuven (2022)
thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
---|---|---|---|
|
|
po/vo |
Itemnummer: 23013
Differentiatie
Arja Kerpel
website van Wij-Leren (11 februari 2022)
thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
---|---|---|---|
|
|
www.wij-leren.nl | po/vo/mbo |
Itemnummer: 23014
Instructie bij inclusiever onderwijs
Jerome Freiberg, Dolf van Veen en Marij Bosdriesz
website klassenmanagement van NCOJ (2016)
thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
---|---|---|---|
|
|
www.klassenmanagement.ncoj.nl | po/vo/mbo |
Itemnummer: 23015
Mediërend leren
Soms moet je met zijn tweeën zijn om dingen alleen te kunnen doen!
Floor van Loo en Emiel van Doorn
website PlatformPraktijkontwikkeling WOSO - Utrecht (2017)
thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
---|---|---|---|
|
|
Download het artikel (PDF) www.naarinclusieveronderwijs.nl |
po/vo/mbo |
Itemnummer: 23027
Handbuch Inklusion international / International Handbook of Inclusive Education
Andreas Köpfer, Justin Powell en Raphael Zahnd (Eds.)
Verlag Barbara Budrich - Berlin/Toronto (2021)
thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
---|---|---|---|
|
|
Download de Duits-/Engelstalige publicatie (PDF) www.naarinclusieveronderwijs.nl |
po/vo/mbo/ho |
Itemnummer: 23028
Reaching the 'Hard to Reach'
Inclusive responses to diversity through child-teacher dialogue
website Reaching the 'Hard to Reach' - Erasmus+ (2020)
thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
---|---|---|---|
|
|
Download de zes handreikingen (PDF) Inclusive Inquiry Guide: www.naarinclusieveronderwijs.nl Preparing students to be Researchers: A Guidance Manual: www.naarinclusieveronderwijs.nl Accounts of Developments in the five country networks: www.naarinclusieveronderwijs.nl Students’ Voices Toolkit: www.naarinclusieveronderwijs.nl Guidance Document for monitoring Teachers’ Thinking and Practices: www.naarinclusieveronderwijs.nl Guidance Document for monitoring Students’ Engagement: www.naarinclusieveronderwijs.nl Guidance Document for monitoring Students’ Engagement: www.naarinclusieveronderwijs.nl Video's: www.reachingthehardtoreach.eu |
po/vo |
Itemnummer: 23029
Responding to diversity by engaging with students’ voices
A strategy for teacher development
Kyriaki (Kiki) Messiou (Ed.)
University of Southampton (2014)
thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
---|---|---|---|
|
|
Download twee publicaties (PDF) Responding to diversity by engaging with students’ voices - Accounts of Practice: www.naarinclusieveronderwijs.nl Responding to diversity by engaging with students’ voices - A Guide: www.naarinclusieveronderwijs.nl Introductievideo: www.reachingthehardtoreach.eu |
vo/po |
Itemnummer: 23030
The Index for Inclusion: developing learning and participation in schools
Tony Booth & Mel Ainscow
Centre for Studies on Inclusive Education - Bristol (2011)
thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
---|---|---|---|
|
|
Download de publicatie (versie 2002, Engelstalig, PDF): www.naarinclusieveronderwijs.nl Korte samenvatting (Engelstalig): www.csie.org.uk |
po/vo |
Itemnummer: 23031
Speciale onderwijszorg in het curriculum van pabo’s en de samenwerking met het werkveld
Paolo van der Steenhoven en Dolf van Veen
Nederlands Centrum Onderwijs & Jeugdzorg - Amsterdam (2020)
thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
---|---|---|---|
|
|
Download het rapport (PDF) www.naarinclusieveronderwijs.nl | po |
Itemnummer: 23032
Speciale onderwijszorg en passend en inclusiever onderwijs in het curriculum van tweedegraads lerarenopleidingen
Paolo van der Steenhoven en Dolf van Veen
Nederlands Centrum Onderwijs & Jeugdzorg - Amsterdam (2023)
thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
---|---|---|---|
|
|
Download het rapport (PDF) www.naarinclusieveronderwijs.nl | vo/mbo |
Itemnummer: 23033
National Framework for Inclusion - 3rd edition
Scottish Universities Inclusion Group
Scottish Universities Inclusion Group - (2022)
thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
---|---|---|---|
|
|
Download de publicatie (PDF) www.naarinclusieveronderwijs.nl Meer informatie www.gtcs.org.uk |
po/vo |
Itemnummer: 23034
School Leadership Toolkit for Equity and Learning
Andreas Kollias
European Policy Network on School Leadership (EPNoSL) - (2015)
thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
---|---|---|---|
|
|
Download de publicatie (PDF) www.naarinclusieveronderwijs.nl |
po/vo |
In deze gereedschapskist vallen onder kopjes van doelgroepen de volgende functies/groepen:
- leraren: leerkrachten - docenten - klassen-/onderwijsassistenten - mentoren
- ib’ers en zorgcoördinatoren
- schoolleiders: schoolleiders - afdelingsleiders
- ondersteuners: consulenten samenwerkingsverband, (v)so, jeugdhulp, andere externen
- opleiders (van eerste en tweedegraads lerarenopleidingen)
- beleid en bestuur: bestuurders en beleidsmedewerkers van samenwerkingsverbanden, gemeenten en schoolbesturen
- ouders en leerlingen