Introductie
Goed leiderschap is nodig om samen te kunnen bouwen aan inclusiever onderwijs. Voor inclusiever onderwijs is leiderschap nodig dat een organisatiecultuur en mentaliteit creëert die ruimte biedt aan diversiteit en respect en participatie van iedereen. Dat is een taak voor schoolleiders en bestuurders, maar ook voor alle andere betrokkenen in en om de school.
In deze rubriek vind je gereedschappen rond thema’s als: de rol en taken van schoolleiders, personeelsbeleid, stappenplannen voor bouwen aan inclusie en methodisch werken.
Itemnummer: 23003
Uitgaan van Diversiteit Co-Teaching
Op weg naar volledige team-teaching
Baukje Janse e.a.
Framework Educatieve Dienstverlening - Alphen aan den Rijn (2019)
thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
---|---|---|---|
|
|
po/vo |
Itemnummer: 23012
Educator Effectiveness Guidebook for Inclusive Practice
Massachusetts Department of Elementary and Secondary Education
Massachusetts Department of Elementary and Secondary Education - Malden MA (2017)
thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
---|---|---|---|
|
|
Download de gids (PDF) www.naarinclusieveronderwijs.nl |
po/vo/mbo |
Itemnummer: 23020
Quality standards for inclusive schools
Self-Assessment Instrument
Stetson & Associates, Inc. (2017)
thema's | doelgroepen | verder lezen | sector |
---|---|---|---|
|
|
Download het instrument (PDF) www.naarinclusieveronderwijs.nl |
po/vo |
In deze gereedschapskist vallen onder kopjes van doelgroepen de volgende functies/groepen:
- leraren: leerkrachten - docenten - klassen-/onderwijsassistenten - mentoren
- ib’ers en zorgcoördinatoren
- schoolleiders: schoolleiders - afdelingsleiders
- ondersteuners: consulenten samenwerkingsverband, (v)so, jeugdhulp, andere externen
- beleid en bestuur: bestuurders en beleidsmedewerkers van samenwerkingsverbanden, gemeenten en schoolbesturen
- ouders en leerlingen