Inclusief onderwijs - welke beweging is gaande?
Het doel van de mastertalk is om mensen te prikkelen en enthousiast te maken voor het werken aan inclusiever onderwijs. Waarom is dit nu van belang, welke beweging komt in Nederland op gang en hoe zal dit de komende jaren naar verwachting lopen? We willen betere resultaten voor álle kinderen, juist ook waar sprake is van achterstandsituaties, extra ondersteuningsbehoeften en risico’s. Hoe blijven we niet hangen in weerstand maar bouwen we verder op goede voorbeelden en samenwerking met het speciaal onderwijs? Deze mastertalk gaat over spoorzoeken en stappen vooruit zetten.
Heel veel professionalisering vindt op de werkplek plaats. Zo’n huisacademie is een mooie manier om de kennis die ontwikkeld wordt meer bij elkaar te brengen.
Over Dolf van Veen
Prof. drs. Dolf van Veen is orthopedagoog, hoofd Nederlands Centrum Onderwijs en Jeugdzorg (NCOJ), bijzonder hoogleraar en mede-oprichter van platform Naar Inclusiever onderwijs.
Wat je leert van dit gesprek
- Je komt erachter waar het bij het werken aan inclusiever onderwijs om gaat
- De stand van zaken in Nederland op dit gebied en het belang van samenwerking met het gespecialiseerd onderwijs
- Goede voorbeelden waarbij we kunnen aansluiten
- Suggesties voor een oriëntatie en het zetten van (de eerste) stappen vooruit
Inhoud van het gesprek
Introductie van thema en expert
1-4 min. Nederland lange tijd gidsland voor speciaal onderwijs
4-9 min. Van speciaal en passend naar inclusief onderwijs: drie thema’s
9-12 min. De architectuur van een versterkte leeromgeving
12-17 min. Leren van bestaande praktijkvoorbeelden?
17-20 min. Over samenwerking en de focus op brede spectrum speciale onderwijszorg
20-25 min. Verschillende startposities en aanpakken van scholen
25-30 min. (Buitenlandse) ervaringen benutten: over de stip op de horizon en de wegen daarheen
30-33 min.Scholen inrichten voor alle leerlingen; goede voorbeelden bezoeken
33-39 min. De randvoorwaarden
Bekijk de mastertalk
Helaas zonder ondertiteling.